joga dla puszystych

Joga Plus Size, czyli ćwiczenie jogi a otyłość

Przyjęło się, że otyłe osoby uprawiają sport wyłącznie po to, by schudnąć. Sama miałam do tej pory takie podejście. Niestety, gdy byłam dzieckiem nie nauczono mnie, że ruch może po prostu być formą przyjemnego spędzania czasu, a nie tylko jedną ze składowych odchudzania. Próbuję odczarować w mojej głowie nieprzyjemne skojarzenia z ruchem i sportem. Przyszła chyba właśnie kolej na wypróbowanie jogi, która fascynuje mnie już od dawna.

Skąd wziął się mój pomysł na jogę?

Od kilku miesięcy uczestniczę w zajęciach, które łączą w sobie pracę z ciałem, ćwiczenia oddechowe i elementy choreoterapii. Dzięki nim dostrzegam wyraźnie, jak silny związek istnieje pomiędzy naszą psychiką a cielesnością. Brzmi jak utarty frazes, ale to naprawdę tak działa! Ruch to samo zdrowie, jednak pod warunkiem, że nie jest on narzędziem w walce z własnym ciałem. Do tej pory tak właśnie postrzegałam ćwiczenia fizyczne i nigdy się to dobrze nie kończyło. Jak długo można motywować się niechęcią do siebie samej? Takie podejście z góry skazane jest na niepowodzenie, a co za tym idzie jeszcze silniejszą nienawiść do siebie. To taki zamknięty krąg, który chciałabym przerwać. Stąd moje próby odnalezienia radości z bycia w ruchu bez wstydu i oczekiwań, że dzięki temu schudnę. Udało się z jazdą na rowerze, która, jak się okazuje może po prostu sprawiać ogromną frajdę, szczególnie, gdy jedzie się w towarzystwie.

joga ćwiczenia dla otyłych

Joga fascynowała mnie od zawsze i myślę, że nadszedł czas, by jej spróbować. Na moich zajęciach spotykam się z jej niektórymi elementami, ale chciałabym zetknąć się z jej pełną formą. Korci mnie to tym bardziej, że w sieci pojawia się coraz więcej dziewczyn, które z powodzeniem trenują jogę, pomimo nadbagażu kilogramów.

Inspirujące kobiety Plus Size, które trenują jogę

Nie zetknęłam się niestety z Polką, która propagowałaby „jogę dla puszystych”.  Wszystkie moje inspiracje pochodzą z USA. Obserwuję te dziewczyny, ponieważ udowadniają, że joga jest dla każdego, nie tylko dla szczupłych i zwinnych. Każda z nich podkreśla, jak bardzo joga wpłynęła na jej poczucie własnej wartości. Z niepewnych siebie kobiet, które wstydziły się pójść na zajęcia grupowe, stały się instruktorkami jogi, które inspirują kobiety na całym świecie. Są moją motywacją i dzięki nim nabrałam ochoty, by przymierzyć się do takiego wyzwania. Może Was też zainspirują.

Valerie Sagun Big Gal Yoga

joga dla puszystych

Ludzkie ciało jest cudem – tak pomyślałam, gdy pierwszy raz zobaczyłam „akrobacje” tej dziewczyny na wałku. Nie marzą mi się nawet takie zaawansowane pozycje ;), ale lubię się jej przyglądać, by przypomnieć sobie, że wszelkie ograniczenia tkwią przede wszystkim w mojej głowie. Big Gal Yoga możecie obserwować na bieżąco na Instagramie. Znajdziecie u niej mnóstwo tematów Body Positive.

Jessamyn Stanley

yoga dla otyłych

Jessamyn jest nauczycielką i właścicielką studia jogi. Jej początki z jogą nie były łatwe, jak twierdzi z powodu błędów nauczycieli, do których trafiała. Podkreśla, jak ważne jest dopasowanie ćwiczeń do budowy ciała i kondycji. Możecie ją znaleźć między innymi na Instagramie i Facebooku

Dana Falsetti Yoga

joga odchudzanie dla puszystych

Dana jest mi zdecydowanie najbliższa. Uwielbiam czytać o jej doświadczeniach z odchudzaniem, o zmaganiach z brakiem poczucia własnej wartości o tym, jak joga wpłynęła na jej życie. Bardzo pozytywna postać, którą warto śledzić w sieci: Instagram. Można z nią też poćwiczyć. Tutaj coś dla początkujących:

Joga a otyłość, co mówią specjaliści

Joga raczej nie będzie miała bezpośredniego wpływu na chudnięcie, ale tym razem nie o to mi chodzi. Udowodnione korzyści, które płyną z tego rodzaju ćwiczeń są o wiele ważniejsze niż sama utrata kilogramów. Specjaliści podkreślają, że joga uczy akceptacji własnego ciała i pomaga odzyskać z nim kontakt. Osoby z nadwagą bardzo często takiego kontaktu z własnym ciałem w ogóle nie doświadczają, bo tak bardzo go nienawidzą. Joga pozwala wzmocnić mięśnie i uelastycznić ciało, co pomaga w podjęciu także innych form ruchu. Dzięki jodze można także nauczyć się prawidłowego oddechu i relaksacji.

Jak widzicie jestem już w 100% przekonana do tej formy ruchu. Teraz pozostaje mi znaleźć jakieś przyjazne miejsce, gdzie na takie zajęcia będę mogła się zapisać nie bojąc się krzywych spojrzeń innych uczestników.

Jeśli miałyście kontakt z jogą lub znacie miejsca przyjazne grubszym i mniej sprawnym osobom, w których uczy się jogi, bardzo proszę, podzielcie się tymi informacjami. To co, ktoś chętny na jogę? 🙂

Grafika ze zdjęcia tytułowego autorstwa Charlotte Thomson-Morley

(Visited 10 480 times, 3 visits today)